Inge van Tol
Oct 6, 2021

Over Lisette Kaptein

Functie:
Ontwikkelingmanager bij Van der Hilst Communicatie

Loopbaan: 
Rolde na haar studie Journalistiek via de bedrijfsjournalistiek het vak in als communicatieadviseur. Volgde hierna diverse vakopleidingen waaronder de C & D opleiding bij Van der Hilst. Lisette werkte eerder als projectleider, senior & strategisch adviseur communicatie bij verschillende bedrijven en overheidsorganisaties. De laatste 15 jaar voor ze de overstap maakte naar Van der Hilst werkte ze bij Politie Nederland.

Dit is ook Lisette:
Heeft haar eigen drone (inclusief vliegbewijs) en rijdt in haar vrije tijd motor.
Ze heeft een grote interesse in alles wat met beeld te maken heeft zoals zakelijk tekenen, fotografie en laat haar creativiteit los op het schildersdoek. Daarnaast plant ze regelmatig tijd in om een mooie reis te maken met haar partner Rob.

Wat ga jij ervan merken dat Lisette Kaptein haar kennis en kunde gaat inzetten bij Van der Hilst? En wat waren belangrijke momenten in haar loopbaan? We nemen je mee in haar communicatieverhaal.

“Als je denkt dat avontuur gevaarlijk is, probeer dan routine. Dat is dodelijk.”
– Paulo Coelho -


Je werkte de afgelopen 15 jaar bij de Politie Nederland als Strategisch Adviseur Innovatie Communicatie. Waarom de overstap naar Van der Hilst?

Ik had de wens me steeds meer toe te leggen op ontwikkelen van communicatieprofessionals en teams. Dichter te opereren bij het hart van het communicatievakgebied. Van der Hilst is natuurlijk een bekende naam op het gebied van ontwikkelen in het communicatievak. Zelf heb ik ook de opleidingen Senior Communicatieprofessional (C) en de Executive Communicatieprofessional (D) gevolgd bij Van der Hilst. Ik had al op regelmatige basis contact met Van der Hilst in mijn rol als opdrachtgever voor trainingen en opleidingen toen ik werkte bij de Politie Nederland. Daarnaast vroegen ze me als mentor bij de online variant van de Opleiding Communicatieprofessional (B) en op regelmatige basis als gastdocent. Hierdoor leerde ik het DNA van Van der Hilst goed kennen. Er was sprake van een wederzijdse klik. Toen er bij Van der Hilst behoefte ontstond om een Senior adviseur met voorliefde voor nieuwe technologische en digitale ontwikkelingen toe te voegen aan het team, waren we natuurlijk snel in gesprek met elkaar.

Met mijn kennis en ervaring als voormalig opdrachtgever denk ik dat ik veel kan bijdragen aan wat nodig is aan de ontwikkelkant van het vak.

Je bent sinds september aan de slag als Senior adviseur Trends en Ontwikkeling bij Van der Hilst communicatie. Wat doe je in deze functie?

Het is een nieuwe functie bij Van der Hilst en het leuke daarvan is dat de functieomschrijving dus ook nog niet is dichtgetimmerd. Ik word er blij van om nieuwe trends en ontwikkelingen te volgen binnen en buiten ons vakgebied. En vooral om dan te kijken naar die ontwikkelingen en deze dan in perspectief te plaatsen. Wat betekent dat voor ons communicatievakgebied? Welke rol pak je dan als communicatieprofessional en wanneer kies je er dan voor om wel of niet iets met die ontwikkeling te doen? Wat vraagt dat van jou als professional qua nieuwe vaardigheden en competenties. Natuurlijk heeft Van der Hilst jarenlange ervaring met het begeleiden van communicatieprofessionals en ligt er al een stevige basis van competenties en vaardigheden onder de opleidingen, trainingen en incompanytrajecten. Ik wil eraan bijdragen dat wij als Van der Hilst een actueel en eigentijds ontwikkelaanbod houden en daarmee jou helpen om als communicatieprofessional toekomstbestendig te blijven.

lamp die straalt-idee

Waar haal jij je inspiratie voor te volgen trends en ontwikkelingen vandaan?

Op zoveel verschillende plekken! Uiteraard volg ik vakgerelateerde websites zoals Frankwatching, Logeion en de vele communicatiehelden uit het werkveld. Daarnaast scan ik ook sites zoals The Next Web of Tweakers voor de nodige inspiratie. Verder volg ik mensen in de tech/nieuws wereld zoals Wouter van Noort (NRC), Daniel Verlaan (RTL Nieuws), Jarno Duursma en Martijn Aslander.
Het bezoeken van musea en (online) evenementen binnen en buiten mijn vakgebied zijn ook inspirerend. Maar ook van het observeren van hoe mijn nichtjes en neefje omgaan met nieuwe technologie.

Hoe ziet een typische werkdag als Senior communicatieadviseur Trends en Ontwikkeling er bij Van der Hilst uit?

Ik ben nog maar net begonnen dus een typische werkdag bestaat voor mij nog niet. Je kunt me op dit moment tegenkomen in verschillende rollen. Op die manier leer ik de organisatie, deelnemers en samenwerkingspartners nog beter kennen. Daarom draai ik mee als docent, mentor en begeleider van incompanytrajecten. Zo ga ik binnenkort ook een incompanytraining Zakelijk tekenen geven. Ik ben sparringpartner voor mijn collega-adviseurs op diverse gebieden van ontwikkeling tot marketing. Hierbij kan ik bouwen op ruim 25 jaar ervaring in het communicatievak. Natuurlijk is het wel de bedoeling dat mijn focus gaat liggen op de trends -en ontwikkelingen in het vakgebied en hoe we deze nog meer kunnen verankeren in ons productaanbod. Maar ik ben juist heel enthousiast over de nog niet vastomlijnde invulling van mijn functie. Ik houd ervan op zoek te gaan naar wat er nog meer mogelijk is in ons vak. Voorlopig kijk ik dus met een open en nieuwsgierige blik naar alle kansen en uitdagingen die er nog liggen.
radars die in beweging komen
Heb je een kantelmoment gehad in je loopbaan? Een moment waarop je een andere kant op bent bewogen in je loopbaan?

Ja, maar dat was niet één specifiek moment. Op een gegeven moment merkte ik dat ik enthousiaster werd van andere helpen beter te worden in het uitvoeren van communicatietaken in plaats van het zelf uitvoeren daarvan. Natuurlijk komt dat besef op een bepaald moment echt binnen maar de weg daarnaartoe was veel meer een geleidelijk proces. Ik werkte aan veel verschillende projecten in mijn toenmalige baan en ik kreeg steeds vaker vragen van collega’s om hen te helpen, om mee te sparren of om ze te begeleiden in hun eigen taken. Anderen inspireren en hen helpen het beste uit zichzelf te halen, dát gaf (en geeft) me veel energie. Daarnaast fungeerde ik steeds meer als antenne in de organisatie. Ik richtte mijn focus meer op zaken die buiten de organisatie speelden in de maatschappij. Het signaleren van trends die van belang zijn voor communicatie. Gedragsbeïnvloeding, je rol en positie aan tafel van een opdrachtgever of bijvoorbeeld de samenwerking opzoeken met de HR-afdeling. Die soms tegen dezelfde uitdaging loopt als ‘wij van communicatie’.

Heb je een moment dat je vastliep of dat het niet vanzelf ging in je loopbaan?

Uiteraard zijn er altijd momenten waarop iets niet lukt of anders loopt dan verwacht. Voor mij was een bepalend moment dat ik werkte als projectleider en op de inhoud van dat project verder van het communicatiewerkveld afstond. Ik merkte toen dat een project ook op de inhoud echt wel bij me moet passen en ik affiniteit met het onderwerp moet hebben. Ik heb toen besloten te stoppen als projectleider. Geen fijne beslissing om te nemen maar wel het beste voor het project en voor mijzelf uiteindelijk ook. Om dicht bij mezelf te blijven, bij mijn interesses en eigen vakgebied was een waardevol inzicht. En met dat inzicht, dat mijn hart vooral klopt voor communicatie en de ontwikkelingen in ons mooie vak, was de stap naar mijn huidige functie een hele logische. Want dat is precies wat ik bij Van der Hilst de hele dag mag doen.

Over de rubriek Communicatieprofessional aan het woord:
Leren van de kennis en kunde van vakgenoten. Dat is wat we doen in onze opleidingen, trainingen en in de incompanytrajecten die we verzorgen. Ook in onze rubriek ‘de communicatieprofessional aan het woord’ staat het leren van een vakgenoot centraal. 

 

Inge van Tol

Marketingcommunicatieprofessional met een flinke dosis enthousiasme en nieuwsgierigheid; zo zou ik mezelf omschrijven. Ik word blij van positieve mensen, dat ben ik namelijk zelf ook. Doe niets liever dan me verplaatsen in de ander of dat nu een bedrijf of een persoon is. Zodat ik vervolgens aan de slag kan met het schrijven van creatieve teksten, het ontwikkelen van een (online)strategie, het uitdenken van een campagne, het organiseren van een webinar of het maken van content voor social media.

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het bijna 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000