Peter Gons
Mar 7, 2022

 

 

‘Adviesvaardigheden, wat is dat precies? 

'Kunnen jullie een training verzorgen om de adviesvaardigheden van de communicatiemedewerkers te verbeteren?’

Zomaar twee vragen die wij vaak horen. Ze zijn mooi, uitdagend en ze maken mij altijd heel nieuwsgierig. 

Want naast de ‘waarom-vraag’ (wat is er aan de hand, waar lopen deelnemers dan tegenaan) ben ik heel benieuwd wat de opdrachtgever precies verstaat onder adviesvaardigheden. En… Moeten er wel vaardigheden getraind worden of is er eerst iets anders nodig?

Een training volgen om jouw advieskracht aan te scherpen? Kies een passende training met hulp van onze keuzehulp Adviesvaardigheden.

Advieskracht ontwikkelen
Wij vinden het van belang om het trainen van vaardigheden te zien in de grotere context van het ontwikkelen van advieskracht. Welke elementen doen er eigenlijk toe om steviger te worden? Hoe ziet dat pallet eruit? Hoe hangen ze met elkaar samen? En tellen ze allemaal even zwaar? Om inzicht in die elementen en de samenhang daartussen te verschaffen hanteren we onderstaand ontwikkelmodel, de zogenaamde Adviesdriehoek.

De Adviesdriehoek_Peter Gons

 

Dit model brengt de relatie goed in beeld brengt tussen 6 verschillende elementen die ervoor zorgen of je het verschil kunt maken voor je opdrachtgevers:

  1. Hoe goed ken je jouw klant echt? Ken je zijn/haar doelen, speerpunten, ambities, struggles, weet je waar hij/zij echt wakker van ligt?
  2. In welke mate ben je echt doordrongen van de organisatiedoelen/speerpunten die je betrekt in je inhoudelijk advies?
  3. In hoeverre ben je bekend met de ontwikkelingen in de context van de organisatie die je betrekt in je inhoudelijk advies?
  4. Wat wil jij als adviseur vanuit jouw vakgebied eigenlijk toevoegen/bereiken? Waar ga je voor? Heb je een duidelijke, autonome rolopvatting? En hoe ‘matcht’ jouw eigen rolopvatting met de verwachtingen van de klant, ten aanzien van het communicatievak en jouw rol daarin?
  5. Hoe goed ken je jezelf? Je drijfveren, je krachten, je valkuilen, patronen, scripts, je helpende en belemmerende overtuigingen? Weet je hoe ze jouw gedrag beïnvloeden?
  6. Contact maken: kunnen schakelen naar de juiste gespreksvaardigheden op het juiste moment. En dat betekent dus eerst situaties heel goed aan moeten kunnen voelen. Dus hoe zit het met je stijlflexibiliteit? David H. Maister schrijft in zijn boek ‘De vertrouwde adviseur’ (een klassieker en nog steeds een aanrader!) dat een adviseur eerst het recht moet verwerven om een oplossing aan te bieden. Het verwerven van dat recht bestaat uit drie onderdelen:
    • de situatie van de klant begrijpen;
    • de gevoelens die de klant daarbij heeft begrijpen;
    • de klant ervan overtuigen dat we beide voorgaande punten begrijpen.
    Ofwel, eerst aanvoelen en aansluiten en dan pas aanvullen met inhoud.

Op elk element van deze Adviesdriehoek valt enorm veel te ontdekken en (een leven lang) te leren. En maak je het fundament onder je adviseursvoeten steeds steviger!

Bekijk hier onze drie trainingen die jou helpen een stevige adviseur te worden:

Peter Gons

Wat hoor je Peter zeggen? "Communicatie gaat over het geven van een gemeenschappelijke betekenis aan de individuele interpretaties van de werkelijkheid. Zo kom je tot een gezamenlijke focus en actie. Daarbij is het proces vaak mooier dan de inhoud. Het proces: mens zijn. Draait het daar niet om in het leven?"

Inspirende nieuws & blogposts

Zo bevorder jij als communicatieadviseur diversiteit, gelijkheid en inclusie

Apr 14, 2025
In een tijd waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) onder druk staan, is de rol van communicatieadviseurs extra belangrijk. Jij hebt een..
Lees verder

Inclusief schrijven is slimme communicatie (en straks wettelijk verplicht)

Apr 14, 2025
Staat er in je agenda al een grote rode cirkel om 28 juni 2025? Dan gaat namelijk de European Accessibility Act (EAA) in. En dat betekent dat wij als..
Lees verder

Communicatie is meer dan zenden: het is luisteren, verbinden en handelen vanuit wederzijds begrip

Apr 1, 2025
Communicatieprofessional Kaoutar El Oualid aan het woord: Binnen de gemeente Utrecht werkt Kaoutar El Oualid aan meer dan alleen communicatie. Als..
Lees verder

Opinieblog: tijd voor een nieuwe socialmediastrategie

Mar 25, 2025
Elke ochtend scroll ik door mijn LinkedIn-feed en zie het steeds vaker: kritische posts over social media. Vakgenoten die twijfelen of ze nog op X..
Lees verder

Hoe visualisaties helpen bij het vertellen van je verhaal

Feb 20, 2025
Het idee van datavisualisatie is niet nieuw: een van de oudste voorbeelden van datavisualisatie is een kaart van Napoleon’s Russische veldtocht uit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000