Inge van Tol
Apr 13, 2022
Dit blog beantwoordt jouw vragen over digitale toegankelijkheid
Ons webinar rondom Digitale Toegankelijkheid met expert Iacobien Riezebosch zat boordevol praktische tips en kennis. Geen zorgen als je het hebt gemist! Als nieuwsgierige (marketing)communicatieprofessional schreef ik mee zodat jij na het lezen weet:
  • Wat digitale toegankelijkheid is;
  • Waarom dit onderwerp een plek op jouw prioriteitenlijst verdient;
  • Welke mensen je nu niet bereikt als digitale toegankelijkheid geen aandacht krijgt;
  • Wat jouw rol als communicatieprofessional is bij het digitaal toegankelijker maken van informatie;

Als bonus geven we nog een aantal ‘quick-wins’: punten die je vaak snel kunt oppakken. Wel zo fijn in een lopend project om ook ‘kleine’ resultaten te kunnen delen in de organisatie.


"Digitale informatie en diensten even bruikbaar maken voor mensen met een functiebeperking als mensen zonder functiebeperking daar draait digitale toegankelijkheid om.” Iacobien Riezebosch/Firmground

Digitale toegankelijkheid moet ik daar nu ook al iets mee!?
Eerlijk gezegd was dat mijn eerste gedachte toen ik de term digitale toegankelijkheid hoorde. Maar ook; interessant, daar wil ik meer van weten! Nu zegt die laatste reactie misschien meer iets over mijzelf en het gevoel dat er van alles hoog op mijn prioriteitenlijst hoort. Maar als communicatieprofessional herken jij vast wel dat heel veel zaken die in een organisatie spelen raken aan jouw werkveld. Waarom verdient juist dit onderwerp een plek hoog op jouw prioriteitenlijst? Ik geef je 3 redenen:

  1.  Je bereikt meer mensen
    Zo’n 10% tot 25% van de bezoekers* van jouw website en social media kanalen of lezers van jouw pdf’s hebben een functiebeperking. Bij een juiste toegang voor al je doelgroepen bereik je meer mensen met jouw informatie, diensten of producten. Fijne bijkomstigheid is dat ook je bereik via zoekmachines zoals Google groter wordt als jouw website digitaal toegankelijk is.

    *dit is een schatting gebaseerd op een aantal onderzoeken. Er zijn veel vormen van functiebeperkingen maar niet elke functiebeperking levert een probleem op met digitale informatie tot je nemen.

  2. Tijdswinst
    In het begin kost het tijd om aan de slag te gaan met alle digitale informatie voor een zo’n groot mogelijke doelgroep beschikbaar te maken. Maar op lange termijn worden je processen efficiënter en gaat het je tijd besparen. Enkele voorbeelden die je tijdwinst opleveren: 
    • In plaats van de niet schaalbare PDF’s kun je dan beschikken over webformulieren of webmagazines die zich moeiteloos aanpassen aan het scherm van de lezer.
    • Je organische bereik in zoekmachines (SEO) verhoogt zonder er extra moeite voor te doen.
    • Blogs worden in een duidelijke huisstijlformat met titels en (tussen)koppen aangeleverd door collega’s.
    • Er komen minder telefonische vragen binnen als formulieren op de website goed werken.

  3. Wettelijke kaders
    Overheidsorganisaties zijn er voor iedereen en mogen niemand uitsluiten van hun informatie en diensten. Daarom is er voor overheidsorganisaties wetgeving die hun verplicht:
    • Een toegankelijkheidsverklaring te publiceren op (alle) websites, intranetten en in apps.
    • Maatregelen te nemen zodat hun websites, apps, intranet en kantoorbestanden digitaal toegankelijk is.
Maar ook als je bij een profit-organisatie werkt is nú het moment om je in dit thema te verdiepen. De wetgeving wordt naar verwachting in 2023 aangepast en geldt dan ook voor verzekeraars, banken en e-commerce partijen.

Wie bereik je nu niet?
Wie sluit je nu uit op het moment dat jouw website/app of social media post niet digitaal toegankelijk is? Er zijn talloze voorbeelden te vinden, maar verplaats je eens in deze gebruikers:
  • Als je slechtziend bent is het lastig als er een laag contrast is en er veel kleine letters worden gebruikt.
  • Fijn een video, maar als je doof of slechthorend bent mis je de inhoud zonder ondertiteling.
  • Bij motorische beperkingen kan heel precies aanklikken van items met de muis lastig zijn.
    Daarnaast is het fijn als je geen tijdsrestricties hebt bij het invullen van velden op een website.
Lange lappen tekst zonder tussenkopjes en/of afbeeldingen zijn lastig voor meerdere groepen bezoekers zoals doven, slechthorenden en mensen met dyslexie.

1,2,3 …Starten maar!
Ho wacht! Nu even niet gelijk in de actiestand schieten! Digitale toegankelijkheid is niet iets wat je op de afdeling Communicatie even regelt voor de hele organisatie. Het vraagt om betrokkenheid van de hele organisatie. Zo zorgt het hoger management voor de juiste randvoorwaarden en is inkoop verantwoordelijk voor de aanschaf van software die voldoet aan de standaarden (en controleert deze ook).

Wat jij wel kunt doen als communicatieprofessional?
  • Bewustwording creëren; start de dialoog door sessies in het bedrijf te organiseren waarin je uitlegt wat digitale toegankelijkheid is en wat erbij komt kijken én waarin het belang wordt uitgelegd. Zorg dat je zoveel mogelijk afdelingen betrekt zoals HR, IT en natuurlijk de directie of hoger management.
  • Content: of je het nu zelf creëert, je externen inhuurt of collega’s hebt die het aanleveren, hier kun jij het verschil maken. Leg het steeds langs de meetlat: is wat we nu gemaakt hebben voor iedereen toegankelijk?
  • Deel successen want niets is zo motiverend als weten dat jullie inspanningen effect hebben.

Als digitale toegankelijkheid die centrale en belangrijke plek in de organisatie krijgt zijn je acties niet ad-hoc en hoef je de kar als communicatieprofessional niet alleen te trekken.

Toch snel al wat stappen zetten?
Kan je na het lezen van dit blog niet wachten om de eerste stappen te zetten? Iacobien Riezebosch adviseert om je website en social media posts te controleren op onderstaande punten die vaak eenvoudig aan te passen zijn:
  • Zorg dat je met koppen werkt op je pagina en dat  je door alleen de kopteksten te lezen begrijpt waar een tekst over gaat;
  • Controleer de gebruikte huisstijlkleuren en controleer of de kleurcombinaties een hoog contrast hebben;
  • Hebben alle foto’s een alternatieve tekst die spraakbediening kan voorlezen?
  • Gebruik je video? Zorg dat je bij de volgende edit vraagt om ondertiteling.

Het draait dus echt om de bewustwording. Het inleven, je verplaatsen in een ander en dat is nu juist datgene dat wat wij als communicatieprofessional bijna dagelijks doen.  Op mijn prioriteitenlijst stijgt het onderwerp digitale toegankelijkheid zodat we via onze website en socials nog meer communicatieprofessionals bereiken.

WE ORGANISEERDEN DIT WEBINAR IN SAMENWERKING MET IACOBIEN RIEZEBOSCH. ZIJ IS AL 20 JAAR EXPERT OP HET GEBIED VAN DIGITALE TOEGANKELIJKHEID EN MEDE-EIGENAAR VAN FIRMGROUND, HET FULLSERVICE BUREAU OP HET GEBIED VAN DIGITALE TOEGANKELIJKHEID. IN ONZE MASTERCLASS DIGITALE COMMUNICATIE VERZORGT ZIJ EEN LESDAG OVER HET ONDERWERP DIGITALE COMMUNICATIE.

Geïnspireerd geraakt door alle tips over het digitaal toegankelijk maken van jouw communicatie? Maar kun jij nog wel wat meer hulp gebruiken? In onze masterclass Digitale Communicatie,  komt dit onderwerp aanbod.

 

 

Inge van Tol

Marketingcommunicatieprofessional met een flinke dosis enthousiasme en nieuwsgierigheid; zo zou ik mezelf omschrijven. Ik word blij van positieve mensen, dat ben ik namelijk zelf ook. Doe niets liever dan me verplaatsen in de ander of dat nu een bedrijf of een persoon is. Zodat ik vervolgens aan de slag kan met het schrijven van creatieve teksten, het ontwikkelen van een (online)strategie, het uitdenken van een campagne, het organiseren van een webinar of het maken van content voor social media.

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het bijna 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000