Yvonne Meijer
May 14, 2024

‘Van der Hilst-docent én communicatieprofessional Lisa Kortekaas: ‘Echt naar elkaar luisteren, is bij veel organisaties niet vanzelfsprekend. Dat is een gemiste kans, want als je de tijd neemt om goed naar elkaar te luisteren, kom je zoveel te weten. Je leert elkaar kennen, zorgt voor verbindingen en uiteindelijk voor een betere en efficiëntere samenwerking.’

Als kind wilde Lisa graag presentator worden. ‘Mensen interviewen, alle verschillende verhalen ophalen en ontdekken wat mensen belangrijk vinden, dat leek mij geweldig.’ In zekere zin is dat precies wat Lisa nu in haar werk doet. Alleen hangt daar een andere functietitel aan, namelijk die van senior communicatieadviseur bij Orange Otters, bureau voor interne communicatie en verandercommunicatie. ´Ook in die rol haal ik verhalen op, luister ik naar medewerkers en ontdek wat er speelt. Om zo te achterhalen hoe interne communicatie kan bijdragen aan sterkere organisaties.

De afgelopen 6 jaar IC
Van de 9 jaar in het communicatievak heeft Lisa zich bij Orange Otters gespecialiseerd in interne communicatie. Ze is dan ook enthousiast dat dit deel van het vakgebied vanaf dit jaar aan bod komt tijdens de opleiding Communicatieprofessional, Van der Hilst B. Nog leuker: Lisa gaat deze opleidingsdag over interne communicatie zelf begeleiden. ‘Mijn collega Michael Meyer verzorgt de IC-dag bij de opleiding Senior communicatieprofessional, Van der Hilst C. Ik ben regelmatig met hem en collega Huib Koeleman mee geweest. Een goede én terechte ontwikkeling dat IC straks ook een vaste plek krijgt in de B-opleiding.’

Interne communicatie is synoniem voor afwisseling
Lisa haar toenemende interesse – en uiteindelijk voorkeur - voor interne communicatie loopt gelijk met haar huidige baan. Ze stelt: ‘Tijdens mijn studie vond ik interne communicatie vrij saai. Ik begon dan ook heel bewust met een baan in marketingcommunicatie. Nu weet ik dat het tegenovergestelde waar is. Het raakt zoveel andere deelgebieden, zoals organisatiepsychologie, leiderschapscommunicatie, verandercommunicatie, organisatiecultuur, internal branding én vakgebieden zoals IT en HR. Dat zorgt voor enorm veel afwisseling en voldoende om in te blijven ontwikkelen. Ik breng dat inzicht en de meerwaarde van IC heel graag over op andere communicatiecollega’s, die ik straks ook tegenkom tijdens de B-opleiding.’

’Het gesprek is natuurlijk een belangrijk onderdeel van ons werk en vormt een interventie op zich.’

Goed luisteren is een must
Luisteren is volgens Lisa een van de belangrijkste eigenschappen van een goede communicatieprofessional met IC als expertise. ‘Echt naar elkaar luisteren, is bij veel organisaties niet vanzelfsprekend. Dat is een gemiste kans, want als je de tijd neemt om goed naar elkaar te luisteren, kom je zoveel te weten. Je leert elkaar kennen, zorgt voor verbindingen en uiteindelijk voor een betere en efficiëntere samenwerking.’

Een waardevol en gedragen actieplan
Lisa verduidelijkt: ‘Als je niet luistert, kan je ook niet adviseren. Dan weet je namelijk niet wat er precies speelt. Dat betekent dat je zowel naar het management luistert, als naar medewerkers in verschillende functies en lagen van een organisatie. Dan pas krijg je een compleet beeld en kan je een waardevol en gedragen actieplan opstellen waarmee je bijdraagt aan verbetering of verandering. Het gesprek is natuurlijk een belangrijk onderdeel van ons werk, en vormt een interventie op zich. Bij voorkeur voeren we al die activiteiten samen met de mensen van een organisatie uit, zodat ze het uiteindelijk ook zonder onze hulp kunnen.’

Laat je niet verleiden tot eindeloos praten
In dat uitvoeren zit voor Lisa de crux. ‘Het valt mij op dat we – en dan heb ik het over de communicatieprofessionals in het algemeen – de neiging hebben om eindeloos te blijven analyseren, bespreken en vergaderen. We slaan soms door in het praten over informatie en situaties binnen teams en organisaties. Laat je daartoe niet verleiden en ga over tot actie. Vertaal je advies naar concrete activiteiten, zodat je zichtbaar maakt wat er is besproken en in de praktijk ervaart wat wel en niet werkt. Blijf je te lang praten? Dan raak je de energie in teams kwijt. Dat wil je voorkomen.’

Is je nieuwsgierigheid naar interne communicatie aangewakkerd? Bij Van der Hilst volg je de driedaagse training ‘Interne communicatie bij verandering’ of de tweedaagse training 'Interne communicatie (aan de slag met het Communicatie Canvas)'.  Ook komt deze specialisatie aan bod tijdens de C-opleiding en vanaf juni 2024 ook bij de B-opleiding. Lisa en haar collega’s geven je graag inzicht in hun praktijkervaring met IC.  

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau19. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Inspirende nieuws & blogposts

Zo bevorder jij als communicatieadviseur diversiteit, gelijkheid en inclusie

Apr 14, 2025
In een tijd waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) onder druk staan, is de rol van communicatieadviseurs extra belangrijk. Jij hebt een..
Lees verder

Inclusief schrijven is slimme communicatie (en straks wettelijk verplicht)

Apr 14, 2025
Staat er in je agenda al een grote rode cirkel om 28 juni 2025? Dan gaat namelijk de European Accessibility Act (EAA) in. En dat betekent dat wij als..
Lees verder

Communicatie is meer dan zenden: het is luisteren, verbinden en handelen vanuit wederzijds begrip

Apr 1, 2025
Communicatieprofessional Kaoutar El Oualid aan het woord: Binnen de gemeente Utrecht werkt Kaoutar El Oualid aan meer dan alleen communicatie. Als..
Lees verder

Opinieblog: tijd voor een nieuwe socialmediastrategie

Mar 25, 2025
Elke ochtend scroll ik door mijn LinkedIn-feed en zie het steeds vaker: kritische posts over social media. Vakgenoten die twijfelen of ze nog op X..
Lees verder

Hoe visualisaties helpen bij het vertellen van je verhaal

Feb 20, 2025
Het idee van datavisualisatie is niet nieuw: een van de oudste voorbeelden van datavisualisatie is een kaart van Napoleon’s Russische veldtocht uit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000