Yvonne Meijer
Apr 5, 2023

Communicatieprofessional aan het woord: Graciela de Windt

Dankzij de geleerde lessen tijdens de D-opleiding, over zichzelf én het vak, merkt senior communicatieadviseur Graciela de Windt dat ze weer helemaal ‘aan’ staat. ‘Ik kijk opnieuw met verwondering naar ons mooie vak en mijn veelzijdige baan bij de gemeente Amsterdam.'

'Ik kijk vol verwondering naar ons snel ontwikkelende vak en mijn werk'

In het dagelijkse werkleven zorgt Graciela, samen met haar circa 300 vaste communicatiecollega´s van de gemeente Amsterdam, dat communicatie in de hoofdstad van Nederland verder professionaliseert. ´Verbinding draagt daaraan bij, zowel binnen de gemeente als met experts daarbuiten. De vraagstukken worden steeds groter. Het is dan ook heel waardevol om – zoals ik nu doe bij de D-opleiding van Van der Hilst Communicatie – met vakgenoten te sparren en mijn (theoretische) kennis te vergroten.

In haar rol als senior communicatieadviseur werkt Graciela de Windt voor de afdeling Dienstverlening en één dag in de week zet zij zich in voor het communicatiehuis van de gemeente Amsterdam. ‘Mijn baan is erg divers’, stelt Graciela. ‘Dat heeft met ons vak te maken, maar zeker ook met de afdeling waarvoor ik werk. De afdeling Dienstverlening houdt zich bezig met allerlei vormen van contact met de gemeente: aan de balie, aan de telefoon of online. Dat kan gaan over je parkeervergunning, hoe je een paspoort aanvraagt of het melden van overlast of een klacht. Sinds dit jaar valt het bureau Verkiezing ook onder onze afdeling. Daarnaast organiseer ik meerdere keren per jaar, vanuit het communicatiehuis, kennissessies voor communicatiecollega’s.’

Actief de verbinding leggen tussen strategie en praktijk
Graciela zit wekelijks aan de MT-tafel waar ook nieuwe ontwikkelingen van de afdeling of binnen de gemeente worden besproken. Graciela: ‘Uiteraard kom ik niet alleen halen, maar geef ik elke vergadering ook inzicht in de behaalde communicatiesuccessen en de geleerde lessen. In mijn rol probeer ik actief de verbinding te leggen tussen de lange termijn – de strategie – en de dagelijkse praktijk, om zo de dienstverlening van de gemeente steeds beter te maken. Regelmatig luister ik dan ook naar de gesprekken in het callcenter of ga ik langs bij een Stadsloket, zodat ik beter weet welke vragen er bij de Amsterdammers spelen.’

'Je wordt uitgedaagd goed na te denken over waar en waarvoor jij als professional staat'

Graciela gaat verder: ‘Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel even moest wennen aan de behoorlijke stapel boeken, die je tijdens de D-opleiding mag lezen. Maar, dat zorgt er samen met de opdrachten en gesprekken wel voor dat je perspectief op en je beeld van het vak verbreedt. Tegelijk breid je je netwerk uit door de intensieve samenwerking met medestudenten en de docenten.’ Het is voor Graciela ook een pluspunt dat de opleiding ingaat op persoonlijk leiderschap. ‘Je wordt uitgedaagd goed na te denken over waar en waarvoor jij als professional staat. Daardoor word ik bewuster van de plek die ik inneem en hoe ik hier nog beter mee om kan gaan. Extra leuk dat ik dat proces doorloop met dezelfde mentor als tijdens de C-opleiding. Ook komt aan bod hoe je het geleerde kan toepassen in de praktijk. Ik merk wat leren doet en dat ik weer helemaal ‘aan’ sta. Ik kijk opnieuw vol verwondering naar ons mooie vak. Na circa zestien jaar werken in verschillende communicatierollen weet ik zeker: ik ben nog niet uitgekeken op dit werk.’

Twijfel je zelf of een van de opleidingen of trainingen van Van der Hilst Communicatie past bij jouw ambitie? Neem contact met ons op via info@hilst.nl of 033-450 50 00. We denken graag met je mee!

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau910. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Inspirende nieuws & blogposts

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Verandercommunicatie praktische tips die je kunt toepassen in jouw werkomgeving

Feb 13, 2024
Veranderingen zijn aan de orde van de dag, of ze nu groot of klein zijn, of ze nu van binnenuit of van buitenaf komen. Heb je te maken met een..
Lees verder

Verandercommunicatie in de praktijk bij gemeente Den Haag

Jan 15, 2024
‘Inspirerend praktijkverhaal. Borre Benjamins en Leonie Otto waren beiden als strategisch communicatieadviseur betrokken bij een verandertraject bij..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000