Peter Gons
Feb 24, 2021

 

Hoe zorg je dat er binnen alle lagen van de organisatie naar je geluisterd wordt? Train jezelf in stijlflexibiliteit!

Als communicatieadviseur heb je duidelijke ideeën over de interne en/of externe communicatie. Je wilt dat jouw advies wordt gehoord - en beter nog - overgenomen wordt. Zeker als de geadviseerde, je klant of belanghebbende hoger in de macht staat dan jij als adviseur kan dat lastig zijn. In zo’n geval moet je als adviseur sterk in je schoenen staan om je staande te houden.

Net als in alle andere vormen van communicatie is het van belang aansluiting te zoeken bij de geadviseerde. Stijlflexibiliteit helpt je daarbij: het vermogen om je adviesstijl te kunnen aanpassen aan de ontvanger van je advies.

Een training volgen om jouw gespreksvaardigheden aan te scherpen? Kies een passende training met hulp van onze keuzehulp Adviesvaardigheden.

Goed nieuws! Stijlflexibiliteit is te ontwikkelen en te trainen door je verschillende gespreksvaardigheden eigen te maken. Trainer Peter Gons heeft jarenlang ervaring in het geven van trainingen op het gebied van adviesvaardigheden. Dit zijn volgens Peter de belangrijkste gespreksvaardigheden voor communicatieprofessionals:

1. LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)
Goed doorvragen (tot de kern) is een van de belangrijkste vaardigheden waarover jij als adviseur moet beschikken. Niet alleen op inhoud, maar ook op beleving/gevoel van de klant bij een situatie. Hoe maak je écht verbinding met het referentiekader van de ander? Echt luisteren i.p.v. louter ‘downloaden’ van informatie die past in je eigen referentiekader is best lastig.

En leer luisteren met 4 oren:

  • Naar het inhoudelijke/feitelijke aspect: begrijpen we echt van elkaar wat we precies bedoelen? Zijn we helder en concreet?
  • Naar de expressie van de ander: welke waarden, gevoelens en behoeftes zendt iemand wel uit, maar worden vaak niet benoemd?
  • Naar een 'relatiedefinitie' die de ander uitzendt (vaak impliciet): hoe zie ik jou in onze machtsverhouding? Wie heeft het voor het zeggen. Wie leidt en wie moet volgen? Jij of ik, of zijn we gelijkwaardig? De relatie die zender en ontvanger hebben, bepaalt of en hoeveel je van elkaar wilt aannemen.
  •  Naar het (vaak verborgen) appèl dat de ander uitzendt. Een (vaak impliciet) beroep doen op of een oproep doen aan een ander om in beweging te komen om een bepaald doel te bereiken.

2. Niveaus van communicatie en interventies
Niveaus van communicatie en interventies om het gesprek vlot te trekken en te dynamiseren.
Dat wil zeggen tijdens een gesprek kunnen interveniëren en schakelen tussen inhoud, procedure, proces/interactie en emotie.

3. Situationeel beïnvloeden
Als communicatie-adviseur moet je kunnen schakelen tussen verschillende beïnvloedingsstijlen: tussen sturende stijlen en de meer coachende/begeleidende stijlen. En aanvoelen wat het ‘schakelmoment’ is tussen deze stijlen.

4. Feedback geven en ontvangen
Een zeer krachtig instrument om assertief te zijn, met behoud van de relatie.

5. Kort en bondig spreken
Stop met praten als je je boodschap hebt gegeven. Je gesprekspartner haakt anders af. Zet een punt na je antwoord. Geen omwegen, maar direct to the point. Net als bij piramide schrijven: het belangrijkste voorop, daarna de onderbouwing en eventueel de argumenten.

6. Adviezen presenteren en verdedigen
Jezelf en je boodschap sterk neerzetten door op ontspannen en overtuigende wijze te presenteren. Aandacht van je publiek vast te houden en leren om te gaan met spanning. Op natuurlijke wijze je toehoorders boeien en inspireren.

7. Wees een OEN!
Ten slotte zorg dat je de attitude hebt van een OEN (Open, Eerlijk en Nieuwsgierig).

Trainen van vaardigheden
Bovengenoemde communicatieve vaardigheden zijn door oefening goed te trainen. Meestal met eerst een stukje theorie over die vaardigheid, gevolgd door een leuke en luchtige tussenoefening (een zogenaamde ‘snap oefening’). En tot slot een echte zogenaamde kernoefening: daarmee traint de deelnemer met de vaardigheid, gekoppeld aan een eigen praktijksituatie. Dit is meestal met een trainingsacteur. En daarna natuurlijk vooral in de praktijk vlieguren maken en regelmatig intervisie met je collega’s, om successen te delen en tips te ontvangen voor situaties die nog niet lekker liepen!
Maar stijlflexibiliteit kun je niet los zien van de context waarin jij je advies geeft. Hoe je die context in kaart brengt lees je in het blog Adviesvaardigheden, waar draait het om ?

Klaar om aan de slag te gaan met jouw gespreksvaardigheden? Wij bieden de training Adviesvaardigheden op drie niveaus aan. Deze trainingen zijn speciaal ontwikkeld voor communicatieprofessionals. Of je nu starter in het vak bent of een strategische communicatieadviseur met al heel wat vlieguren op de teller. Wij hebben altijd een training die past bij jouw leerdoelen.

Peter Gons

Wat hoor je Peter zeggen? "Communicatie gaat over het geven van een gemeenschappelijke betekenis aan de individuele interpretaties van de werkelijkheid. Zo kom je tot een gezamenlijke focus en actie. Daarbij is het proces vaak mooier dan de inhoud. Het proces: mens zijn. Draait het daar niet om in het leven?"

Inspirende nieuws & blogposts

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Verandercommunicatie praktische tips die je kunt toepassen in jouw werkomgeving

Feb 13, 2024
Veranderingen zijn aan de orde van de dag, of ze nu groot of klein zijn, of ze nu van binnenuit of van buitenaf komen. Heb je te maken met een..
Lees verder

Verandercommunicatie in de praktijk bij gemeente Den Haag

Jan 15, 2024
‘Inspirerend praktijkverhaal. Borre Benjamins en Leonie Otto waren beiden als strategisch communicatieadviseur betrokken bij een verandertraject bij..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000