Iedereen die bij Van der Hilst de opleiding communicatieprofessional, senior communicatieprofessional of executive communicatieprofessional (Van der Hilst B, C en D) volgt, krijgt ermee te maken. Het meetinstrument gebruiken we ook bij coachingstrajecten of (incompany)trainingen. De zelfscan voor communicatieprofessionals, ooit bedacht door oud-Van der Hilst directeur Tjalling Damming, hebben we de afgelopen jaren doorontwikkeld. CommPas heeft al een tijd een meer centrale plek in de opleidingen. Zo kunnen we vooraf scherpere leerdoelen formuleren en iedere deelnemer beter begeleiden bij zijn of haar persoonlijke ontwikkeling.
‘Met CommPas©️ maak je als het ware een foto van jezelf als communicatieprofessional. Met de toegevoegde 360 graden-toetsing krijgt de deelnemer voortaan een veel completer beeld van zichzelf in de beroepspraktijk.’
Marcel Smits, senior adviseur, mentor en tot twee jaar geleden manager Opleiden bij Van der Hilst Communicatie was nauw betrokken bij het verbeteren van de bestaande CommPas-methode. Marcel legt uit: ‘Met CommPas maak je als het ware een foto van jezelf als communicatieprofessional. We maakten daarvoor al meerdere jaren gebruik van TMA (Talent Motivatie Analyse): een van de vele methodes om persoonlijke groei en ontwikkeling van medewerkers in kaart te brengen. TMA is nu de basis van onze CommPas-methode. Andere bekende vergelijkbare tools zijn o.a. Insights Discovery en MBTI.’
Dankzij anderen een completer beeld van jezelf
‘Als mentoren merkten we in de praktijk echter dat alleen een zelfscan te beperkt was’, vertelt hij verder. ‘Het leek ons erg zinvol om observaties van bijvoorbeeld collega´s, samenwerkingspartners en een leidinggevende toe te voegen. Stel, je vindt zelf dat je goed kan luisteren, dan is het interessant om te achterhalen of anderen dat ook zo ervaren. Met de toegevoegde 360 graden-toetsing krijgt de deelnemer voortaan een veel completer beeld van zichzelf in de beroepspraktijk. En wij kunnen als mentor gerichter helpen om tijdens de opleiding aan de slag te gaan met de competenties van de opleiding waarin de deelnemer nog kan groeien. Dat begint al met het startgesprek waarin we de rapportages uitgebreid bespreken en vertalen naar ontwikkeldoelstellingen. Vervolgens lopen deze doelstellingen als rode draad door de opleiding zodat deelnemers als een betere versie van zichzelf een traject afronden. Overigens is deze methode ook een zeer inzichtvol middel bij onze trainingen en coachingstrajecten. Het is ook in zulke trajecten enorm waardevol dat je in termen van gedrag kan laten zien wat je anders of beter kan doen.’
‘Als jij bijvoorbeeld vindt dat je goed kunt luisteren, is het interessant om te achterhalen of anderen dat ook vinden.’
Competenties gekoppeld aan beroepsprofielen
In de competentieprofielen lees je welke competenties bij de verschillende opleidingen en niveaus passen. We koppelden de competenties nadrukkelijker aan de beroepsniveaus van Logeion en het taalgebruik komt overeen met de opzet van de TMA-methode. Marcel: ‘De vier – want we kennen vier opleidingsniveaus – competentieprofielen geven inzicht in de benodigde gedragsvaardigheden per niveau. Elk profiel maakt heel duidelijk wat volgens ons noodzakelijke competenties zijn. Daarbij keken we uiteraard naar de zes kerntaken van de beroepsniveauprofielen van het BNP-model. Daarin staan alle werkzaamheden van een communicatieprofessional. Je beroepsniveau bepaalt de mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Adviseren is bijvoorbeeld een van de zes kerntaken. Daaraan hebben wij in de CommPas-methode onder andere luisteren als competentie gekoppeld. Of je kunt luisteren, blijkt uit gedragingen zoals interesse tonen, de essentie samen kunnen vatten, een ander laten uitpraten, open vragen stellen, etc… In welke mate de deelnemer hiervoor talent heeft, kunnen we heel mooi in kaart brengen door dit aan de deelnemer en zijn of haar omgeving voor te leggen.’
Didactisch onderbouwd en opleidingsaanbod aangescherpt
Al met al een enorme verbetering voor deelnemers en/of coachees, maar niet in mindere mate voor ons opleidingsaanbod. ‘Tijdens dit verbetertraject keken we meteen goed naar de opzet van onze opleidingen’, besluit Marcel. ‘Ik zie het als zelfaccreditatie. Er is opnieuw bepaald wat we willen dat deelnemers kennen en kunnen en dat is vervolgens didactisch onderbouwd én gelinkt aan de beroepsprofielen. Dankzij de inzet van onder andere onze opleidingsraad, jarenlange ervaringen met de voorgaande methode en een didacticus van de Universiteit van Utrecht, zijn onze opleidingen weer aangescherpt en beter afgestemd op de dagelijkse praktijk van al die communicatieprofessionals. Ik kijk uit naar de mooie inzichten die dit onze deelnemers en hun werkomgeving gaat opleveren!’