Yvonne Meijer
Jul 25, 2023

Met 100% zekerheid een crisis voorkomen, dat kan niemand. Wel is het handig dat je in de rol van communicatieadviseur inzicht hebt in crisiscommunicatie en crisismanagement. Zodat je tijdens of na een crisis de juiste adviezen kan geven, eventueel in samenwerking met partijen die hierin expert zijn. Ongeacht de grootte van jouw organisatie of de grootte van de crisis. Hieronder staan enkele reminders op een rij om de schade van een eventuele crisis te beperken, doordat je goed omgaat met interne en externe stakeholders. 

Regie op een crisis houden: voor, tijdens en na

Voer voordat er sprake is van een crisis alvast regie door:

1.    Mogelijke risico’s in kaart te brengen;
2.    Intern duidelijkheid te hebben over de samenstelling en taakverdeling van het crisisteam;
3.    Heldere afspraken te maken over de bereikbaarheid van dit team tijdens een crisis;

Houd grip tijdens een crisis door:

1.    Interne communicatie meteen op te starten;
2.    Aandacht te schenken aan monitoring van de (social) media;
3.    Snel, open en zorgvuldig te communiceren over proces en/of feiten, die gecheckt zijn. In woordvoering en tijdens andere communicatiemomenten is het raadzaam altijd empatisch vermogen in te brengen. Vaak zijn bedrijven geneigd alleen te communiceren met feitelijke argumenten. Dat kan tegen je werken als er bijvoorbeeld sprake is van onzekerheid of boosheid rondom een crisis;
4.    De crisis en de reacties serieus te nemen en niet te snel over willen gaan tot de orde van de dag.

Leer van een crisis door:

1.    Tijd te nemen voor een evaluatie;
2.    Het crisismanagement-plan eventueel aan te passen.

Als communicatieprofessional kun je dus het verschil maken voor jouw organisatie door de regie te pakken in crisistijd. Crisiscommunicatie is niet voor niets een terugkerend onderwerp bij de opleidingen van Van der Hilst.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op het gastcollege dat Bex* verzorgt tijdens de C-opleiding van Van der Hilst . Crisiscommunicatie komt verder aanbod in de volgende opleidingen of trainingen:

Foto Sr. WoordvoerderInsta post Sr. Woordvoerder najaar 2023

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau910. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Lees, luister en kijk meer!

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Verandercommunicatie praktische tips die je kunt toepassen in jouw werkomgeving

Feb 13, 2024
Veranderingen zijn aan de orde van de dag, of ze nu groot of klein zijn, of ze nu van binnenuit of van buitenaf komen. Heb je te maken met een..
Lees verder

Verandercommunicatie in de praktijk bij gemeente Den Haag

Jan 15, 2024
‘Inspirerend praktijkverhaal. Borre Benjamins en Leonie Otto waren beiden als strategisch communicatieadviseur betrokken bij een verandertraject bij..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem contact met ons op!