Yvonne Meijer
Jul 25, 2023

Met 100% zekerheid een crisis voorkomen, dat kan niemand. Wel is het handig dat je in de rol van communicatieadviseur inzicht hebt in crisiscommunicatie en crisismanagement. Zodat je tijdens of na een crisis de juiste adviezen kan geven, eventueel in samenwerking met partijen die hierin expert zijn. Ongeacht de grootte van jouw organisatie of de grootte van de crisis. Hieronder staan enkele reminders op een rij om de schade van een eventuele crisis te beperken, doordat je goed omgaat met interne en externe stakeholders. 

Regie op een crisis houden: voor, tijdens en na

Voer voordat er sprake is van een crisis alvast regie door:

1.    Mogelijke risico’s in kaart te brengen;
2.    Intern duidelijkheid te hebben over de samenstelling en taakverdeling van het crisisteam;
3.    Heldere afspraken te maken over de bereikbaarheid van dit team tijdens een crisis;

Houd grip tijdens een crisis door:

1.    Interne communicatie meteen op te starten;
2.    Aandacht te schenken aan monitoring van de (social) media;
3.    Snel, open en zorgvuldig te communiceren over proces en/of feiten, die gecheckt zijn. In woordvoering en tijdens andere communicatiemomenten is het raadzaam altijd empatisch vermogen in te brengen. Vaak zijn bedrijven geneigd alleen te communiceren met feitelijke argumenten. Dat kan tegen je werken als er bijvoorbeeld sprake is van onzekerheid of boosheid rondom een crisis;
4.    De crisis en de reacties serieus te nemen en niet te snel over willen gaan tot de orde van de dag.

Leer van een crisis door:

1.    Tijd te nemen voor een evaluatie;
2.    Het crisismanagement-plan eventueel aan te passen.

Als communicatieprofessional kun je dus het verschil maken voor jouw organisatie door de regie te pakken in crisistijd. Crisiscommunicatie is niet voor niets een terugkerend onderwerp bij de opleidingen van Van der Hilst.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op het gastcollege dat Bex* verzorgt tijdens de C-opleiding van Van der Hilst . Crisiscommunicatie komt verder aanbod in de volgende opleidingen of trainingen:

Foto Sr. WoordvoerderInsta post Sr. Woordvoerder najaar 2023

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau19. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Lees, luister en kijk meer!

Zo bevorder jij als communicatieadviseur diversiteit, gelijkheid en inclusie

Apr 14, 2025
In een tijd waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) onder druk staan, is de rol van communicatieadviseurs extra belangrijk. Jij hebt een..
Lees verder

Inclusief schrijven is slimme communicatie (en straks wettelijk verplicht)

Apr 14, 2025
Staat er in je agenda al een grote rode cirkel om 28 juni 2025? Dan gaat namelijk de European Accessibility Act (EAA) in. En dat betekent dat wij als..
Lees verder

Communicatie is meer dan zenden: het is luisteren, verbinden en handelen vanuit wederzijds begrip

Apr 1, 2025
Communicatieprofessional Kaoutar El Oualid aan het woord: Binnen de gemeente Utrecht werkt Kaoutar El Oualid aan meer dan alleen communicatie. Als..
Lees verder

Opinieblog: tijd voor een nieuwe socialmediastrategie

Mar 25, 2025
Elke ochtend scroll ik door mijn LinkedIn-feed en zie het steeds vaker: kritische posts over social media. Vakgenoten die twijfelen of ze nog op X..
Lees verder

Hoe visualisaties helpen bij het vertellen van je verhaal

Feb 20, 2025
Het idee van datavisualisatie is niet nieuw: een van de oudste voorbeelden van datavisualisatie is een kaart van Napoleon’s Russische veldtocht uit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem contact met ons op!