Simone Dorreboom
Jan 30, 2020

 

Ons vakgebied is continu in beweging. De toenemende snelheid en onvoorspelbaarheid in ons dagelijks werk zijn waarschijnlijk de meest zichtbare ontwikkelingen. Verandering is daarmee een gegeven en een constante factor.  Dat zorgt voor veel (mooie) uitdagingen voor de communicatieprofessional van nu.

Het communicatievak heeft zich behoorlijk verbreed. Betteke van Ruler spreekt in haar boek ‘Communicatie in positie in drie stappen’ niet meer zozeer van een vakgebied, maar eerder van een bedrijfstak, zoiets als de zorg met uiteenlopende specialismen.

Communicatieprofessionals moeten daar- mee beschikken over uiteenlopende compe- tenties én nieuwe (technische en operationele) vaardigheden.

Basiscompetenties

Voor Van der Hilst is dat een mooie uitdaging. En het stelt ons twee vragen: bieden wij opleidingen en trainingen aan die aansluiten bij die specialismen? Of richten we ons als ‘groeigever’ op het ontwikkelen van een set basiscompetenties waarover
een communicatieprofessional altijd moet beschikken? Vooralsnog hebben wij gekozen voor het laatste. Met daarbij de kanttekening dat competenties niet statisch zijn.Ze veranderen naarmate iemand zich ontwikkelt. Of doordat competenties zelf ontwikkelen. Wat zijn nu de basiscompetenties die ons als communicatieprofessionals verbinden?

Nieuwsgierigheid: oprechte interesse in de ander

In onze visie mag je van een communicatieprofessional primair verwachten, dat die in staat is om uit de ‘eigen bubbel’ te stappen. Dat hij of zij los van de eigen opvattingen en voorkeuren op onderzoek gaat naar andere perspectieven en invalshoeken. Vanuit elke positie en rol onbevangen blijft kijken, open vragen stelt, drijfveren en motieven ontdekt. Oprecht luistert naar de ander. En dat zonder oordeel.
Kortom, nieuwsgierigheid is de eerste basiscompetentie van een eigentijdse communicatieprofessional. En daarmee maakt het niet uit in welk specialisme of bij welke organisatie die communicatieprofessional werkzaam is.

Organisatiesensitiviteit: daarom zit je aan tafel

Een communicatieprofessional behoort ook goed ontwikkelde voelsprieten te hebben. Hij of zij weet waarvan een bestuurder, directeur of opdrachtgever wakker ligt. Een communicatieprofessional weet wat er in de organisatie speelt en welke mensen er betrokken moeten worden. Wat zijn feiten? Welke emoties zijn er? En dat alles kunnen begrijpen en plaatsen in de context van een voortdurend veranderende organisatie. Hierbij moet over de grenzen van het eigen team of afdeling heen worden gekeken.

Omgevingsbewustzijn: invloed van de buitenwereld

Weten wat er in de buitenwereld speelt, is noodzakelijk, omdat de buitenwereld mo- gelijk invloed heeft op de koers en plannen van de organisatie. Binnen- en buitenwereld lopen naadloos in elkaar over. Dat betekent voor de communicatieprofessional een buitengewoon goed gevoel hebben voor ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie. Wat er speelt in de organisatie kunnen plaatsen in de context van een kritische en voortdurend veranderende samenleving en andersom. Uiteraard speelt de buitenwereld een rol in zowel het publieke domein als in commerciële organisaties.

Persoonlijkheid

Bovenstaande competenties verbinden al die communicatieprofessionals met verschillen-de functietitels van communicatiestrateeg tot contentspecialist. Naast het beschikken over bovenstaande basiscompetenties is het belangrijk om als communicatieprofessional te beschikken over zelfinzicht. En daar horen de volgende vragen bij: wie ben jij als persoon, wat is jouw visie op het vak en je rol daarin, waar liggen jouw onderscheidende talenten? Je sterk bewust zijn van het feit dat jouw persoonlijkheid van invloed is op een vakinhoudelijk advies of plan.

Een leven lang leren

Om deze basiscompetenties in de veranderende omgeving op een goede manier te onderhouden, is het noodzakelijk in jezelf te investeren door te blijven leren en ontwikkelen. Met een nieuwsgierige grondhouding als natuurlijk drijfveer.

Dat is een uitdaging! Maar een leven lang blijven leren geeft veel plezier, energie, toekomstperspectief en mooie ontmoetingen met andere professionals.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Simone Dorreboom 2019-SquareAuteur:Simone Dorreboom

Functie: 

Directeur Van der Hilst Communicatie

Drijfveer:

Simone heeft hart voor het communicatievak. Begeleiding bieden voor commprofs in alle fases van hun loopbaan is wat zij doet samen met het team van Van der Hilst Communicatie. 

Dit is ook Simone:

Hondenfan (zeker van Keet & Pip 🐶🐾)
Familiemens
Altijd op de hoogte van het laatste (vak)nieuws.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Simone Dorreboom

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay en kennissessie Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk wel eens..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed dix nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostru exerci tation ullamcorpe.