Omgevingsbewustzijn

Home / Blog / Omgevingsbewustzijn

 

Omgevingsbewustzijn

Het is een basiscompetentie voor communicatieprofessionals: omgevingsbewustzijn. Lilian van Zandbrink vertelt je niet alleen haar definitie van dit begrip maar ook hoe je deze competentie praktisch toepast in jouw werk.

Omgevingsbewustzijn

Uitreiken naar de omgeving van de organisatie is een must. Zonder een beeld bij die omgeving en contact met, kan je nooit van invloed zijn op de omgeving. Om je eigen communicatie effectiever te maken, is het dus zaak om inzicht te verkrijgen in de belangen, drijfveren en issues van de partijen om je heen.

Dát, beste communicatieprofessionals, is de kern van omgevingsbewustzijn.

Wees omgevingsbewust en doe moeite om jouw omgeving te leren kennen. Hoe ziet deze eruit? Wat zijn trends en issues? Hoe ziet het krachtenveld eruit? Wie zijn de belanghebbende partijen en waarom doen zij wat zij doen?


Want als je duiding kunt geven aan de meningen en ontwikkelingen om je heen, kan je op basis daarvan proactief zijn. Om zo beweging te creëren, draagvlak te verkrijgen en je mening te positioneren. In de omgeving van jouw organisatie.
Afbeelding Blog Lilian van Zandbrink

Dus wat je ook doet, ga vooral naar buiten. Letterlijk en figuurlijk. Stap erop af. Maak contact. Zet je antennes open en reik oprecht uit naar belanghebbende personen en partijen om je heen.

Drink een kop koffie. En vraag vooral naar wat hen bezighoudt. Ontdek waar de belangen over en weer zitten. En kijk ook met de ogen van buiten naar binnen. Wat zien zij?

Zonder dat contact en de verbinding met jouw omgeving, zet je geen beweging in gang. En zonder beweging geen beïnvloeding. Dus wil je draagvlak creëren met communicatie, reik dan uit naar buiten. En heb het sámen goed.

Auteur: Lilian van Zandbrink

Lilian_van_Zandbrink_05c

Lilian de drijvende kracht achter Verenigingswerk én docent in de C-Opleiding bij Van der Hilst.

 

Omgevingsbewustzijn

Het is een basiscompetentie voor communicatieprofessionals: omgevingsbewustzijn. Lilian van Zandbrink vertelt je niet alleen haar definitie van dit begrip maar ook hoe je deze competentie praktisch toepast in jouw werk.

Omgevingsbewustzijn

Uitreiken naar de omgeving van de organisatie is een must. Zonder een beeld bij die omgeving en contact met, kan je nooit van invloed zijn op de omgeving. Om je eigen communicatie effectiever te maken, is het dus zaak om inzicht te verkrijgen in de belangen, drijfveren en issues van de partijen om je heen.

Dát, beste communicatieprofessionals, is de kern van omgevingsbewustzijn.

Wees omgevingsbewust en doe moeite om jouw omgeving te leren kennen. Hoe ziet deze eruit? Wat zijn trends en issues? Hoe ziet het krachtenveld eruit? Wie zijn de belanghebbende partijen en waarom doen zij wat zij doen?


Want als je duiding kunt geven aan de meningen en ontwikkelingen om je heen, kan je op basis daarvan proactief zijn. Om zo beweging te creëren, draagvlak te verkrijgen en je mening te positioneren. In de omgeving van jouw organisatie.
Afbeelding Blog Lilian van Zandbrink

Dus wat je ook doet, ga vooral naar buiten. Letterlijk en figuurlijk. Stap erop af. Maak contact. Zet je antennes open en reik oprecht uit naar belanghebbende personen en partijen om je heen.

Drink een kop koffie. En vraag vooral naar wat hen bezighoudt. Ontdek waar de belangen over en weer zitten. En kijk ook met de ogen van buiten naar binnen. Wat zien zij?

Zonder dat contact en de verbinding met jouw omgeving, zet je geen beweging in gang. En zonder beweging geen beïnvloeding. Dus wil je draagvlak creëren met communicatie, reik dan uit naar buiten. En heb het sámen goed.

Auteur: Lilian van Zandbrink

Lilian_van_Zandbrink_05c

Lilian de drijvende kracht achter Verenigingswerk én docent in de C-Opleiding bij Van der Hilst.