Yvonne Meijer
Jan 10, 2023

Communicatieprofessional aan het woord: Borre Benjamins.

'Dankzij mijn mentorschap ben ik op een hele andere manier met communicatie bezig. Spannend om anderen te zien nadenken over ons vak en de basis heel gestructureerd voorbij te zien komen.’ Een enthousiast verhaal van vakgenoot en mentor van de B-opleiding, Borre Benjamins.

'Een goede communicatieadviseur houdt zich niet alleen bezig met adviseren'

Door een bijbaan bij een bank rolde strategisch adviseur en mentor Borre Benjamins eind jaren negentig het communicatievak in. 
´Ik had een mening over de wijze waarop klantcommunicatie daar verliep. In mijn ogen kon dat beter en gaandeweg vervulde ik – ook al had ik geen communicatie opleiding afgerond - verschillende communicatierollen. Sindsdien werk ik eigenlijk altijd op plekken waar communicatie een belangrijk deel van de verbetering is. Ik ben dankbaar en vind het eervol dat ik mijn ervaring sinds dit jaar ook kan delen in de rol van mentor van de B-opleiding bij Van der Hilst .’

In 2017 startte Borre zijn eigen bedrijf onder de naam Bureau Borre. Daarvoor werkte hij als manager bij een communicatiebureau. ´Ik wilde de aanbestedingsdynamiek omzeilen en tegelijkertijd dezelfde leuke klussen blijven doen. Zodoende ben ik voor mijzelf begonnen´, begint hij. ´Op dit moment werk ik o.a. in een vrije rol als adviseur voor de directie Communicatie van de gemeente Den Haag. Hierin houd ik mij bezig met reputatievraagstukken, een waardentraject en de doorontwikkeling van de directie Communicatie. Ik heb voorkeur voor de communicatiekant van uiteenlopende organisatievraagstukken; dat komt hier en bij mijn opdracht voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap samen.´

Praktijk als beste leerschool
Borre leerde het vak in de praktijk. Borre: ‘Ik heb naast een studie rechten wel de opleiding commerciële economie afgerond. In deeltijd, om zo de meer cijfermatige kant van mijn marketingcommunicatiewerk te stutten. Maar, het overgrote deel van het communicatievak leerde ik dus in de praktijk. Juist door dingen zelf te blijven doen en maken. Als adviseur beperk ik mij dan ook nooit tot uitsluitend adviseren. Ik probeer zoveel mogelijk te proeven aan de praktijk, in gesprek te gaan met de doelgroep en een bijdrage te leveren aan onderzoeken. Ik ben zelf een totale generalist en dat sluit mooi aan op de B-opleiding waarvoor ik sinds dit jaar mentor ben.’

Extreem leuke nevenactiviteit
´Vanuit Van der Hilst krijg je als deelnemer een aantal zaken aangeboden´, legt Borre uit. ´Je krijgt boeken, les van docenten uit de praktijk en je wordt aan een mentor gekoppeld, die je als hulplijn kan inzetten. Het is aan de deelnemer hoeveel contact je met de mentor hebt. Afgelopen jaar heb ik sommige deelnemers geholpen om te bepalen wat ze uit het opleidingstraject willen halen. Dan is de begeleiding intensiever, omdat ik met ze meedenk over hun toekomst. Anderen benutten mij om te sparren over de case, die ze aan het einde moeten presenteren. Daarnaast komt het ook voor dat deelnemers mij alleen aan het begin en het einde van de opleiding treffen. Wat de vraag ook is, ik vind deze nevenactiviteit extreem leuk. Ik ben hierdoor op een hele andere manier met communicatie bezig. Spannend om anderen te zien nadenken over ons vak en de basis heel gestructureerd voorbij te zien komen.’ Lachend: ‘Ook al ben ik het niet altijd eens met de theorie.´

Communicatie = luisteren
Zelf houdt Borre zijn kennis op verschillende manieren op peil, maar bij voorkeur aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Hij licht toe: ‘Bij de gemeente Den Haag betrekken we soms experts n.a.v. concrete vraagstukken. Tijdens de Coronacrisis zijn bijvoorbeeld gedragswetenschappers van het RIVM naar binnengehaald, die meedachten over de wijze waarop we onze communicatieboodschap het beste konden overbrengen. Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak, onderzochten we de werking van polarisatie. Zo konden we goed communiceren met de stad over de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Dat zijn inspirerende masterclasses. Door goed te luisteren, leer ik nog steeds. Uiteindelijk is communiceren natuurlijk grotendeels luisteren. Een enorme dooddoener misschien, maar daarmee achterhaal je het doel, het beoogde effect bij de ontvanger en mogelijk sentiment dat van invloed kan zijn. Doorloop eerst dat proces voordat je bijvoorbeeld een website gaat vullen. Of volg een opleiding bij Van der Hilst. Ik kom je graag tegen bij de B-opleiding en wie weet in de toekomst als mentor van de C- of D-opleiding!

Benieuwd of de B-opleiding bij jou past? Twijfel niet en neem contact op via info@hilst.nl of 033-450 50 00. We denken graag met je mee!

 

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau910. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het bijna 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000