Peter Gons
Mar 7, 2022

 

 

‘Adviesvaardigheden, wat is dat precies? 

'Kunnen jullie een training verzorgen om de adviesvaardigheden van de communicatiemedewerkers te verbeteren?’

Zomaar twee vragen die wij vaak horen. Ze zijn mooi, uitdagend en ze maken mij altijd heel nieuwsgierig. 

Want naast de ‘waarom-vraag’ (wat is er aan de hand, waar lopen deelnemers dan tegenaan) ben ik heel benieuwd wat de opdrachtgever precies verstaat onder adviesvaardigheden. En… Moeten er wel vaardigheden getraind worden of is er eerst iets anders nodig?

Een training volgen om jouw advieskracht aan te scherpen? Kies een passende training met hulp van onze keuzehulp Adviesvaardigheden.

Advieskracht ontwikkelen
Wij vinden het van belang om het trainen van vaardigheden te zien in de grotere context van het ontwikkelen van advieskracht. Welke elementen doen er eigenlijk toe om steviger te worden? Hoe ziet dat pallet eruit? Hoe hangen ze met elkaar samen? En tellen ze allemaal even zwaar? Om inzicht in die elementen en de samenhang daartussen te verschaffen hanteren we onderstaand ontwikkelmodel, de zogenaamde Adviesdriehoek.

De Adviesdriehoek_Peter Gons

 

Dit model brengt de relatie goed in beeld brengt tussen 6 verschillende elementen die ervoor zorgen of je het verschil kunt maken voor je opdrachtgevers:

  1. Hoe goed ken je jouw klant echt? Ken je zijn/haar doelen, speerpunten, ambities, struggles, weet je waar hij/zij echt wakker van ligt?
  2. In welke mate ben je echt doordrongen van de organisatiedoelen/speerpunten die je betrekt in je inhoudelijk advies?
  3. In hoeverre ben je bekend met de ontwikkelingen in de context van de organisatie die je betrekt in je inhoudelijk advies?
  4. Wat wil jij als adviseur vanuit jouw vakgebied eigenlijk toevoegen/bereiken? Waar ga je voor? Heb je een duidelijke, autonome rolopvatting? En hoe ‘matcht’ jouw eigen rolopvatting met de verwachtingen van de klant, ten aanzien van het communicatievak en jouw rol daarin?
  5. Hoe goed ken je jezelf? Je drijfveren, je krachten, je valkuilen, patronen, scripts, je helpende en belemmerende overtuigingen? Weet je hoe ze jouw gedrag beïnvloeden?
  6. Contact maken: kunnen schakelen naar de juiste gespreksvaardigheden op het juiste moment. En dat betekent dus eerst situaties heel goed aan moeten kunnen voelen. Dus hoe zit het met je stijlflexibiliteit? David H. Maister schrijft in zijn boek ‘De vertrouwde adviseur’ (een klassieker en nog steeds een aanrader!) dat een adviseur eerst het recht moet verwerven om een oplossing aan te bieden. Het verwerven van dat recht bestaat uit drie onderdelen:
    • de situatie van de klant begrijpen;
    • de gevoelens die de klant daarbij heeft begrijpen;
    • de klant ervan overtuigen dat we beide voorgaande punten begrijpen.
    Ofwel, eerst aanvoelen en aansluiten en dan pas aanvullen met inhoud.

Op elk element van deze Adviesdriehoek valt enorm veel te ontdekken en (een leven lang) te leren. En maak je het fundament onder je adviseursvoeten steeds steviger!

Bekijk hier onze drie trainingen die jou helpen een stevige adviseur te worden:

Peter Gons

Wat hoor je Peter zeggen? "Communicatie gaat over het geven van een gemeenschappelijke betekenis aan de individuele interpretaties van de werkelijkheid. Zo kom je tot een gezamenlijke focus en actie. Daarbij is het proces vaak mooier dan de inhoud. Het proces: mens zijn. Draait het daar niet om in het leven?"

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het bijna 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000