Peter Gons
Mar 7, 2022

 

 

‘Adviesvaardigheden, wat is dat precies? 

'Kunnen jullie een training verzorgen om de adviesvaardigheden van de communicatiemedewerkers te verbeteren?’

Zomaar twee vragen die wij vaak horen. Ze zijn mooi, uitdagend en ze maken mij altijd heel nieuwsgierig. 

Want naast de ‘waarom-vraag’ (wat is er aan de hand, waar lopen deelnemers dan tegenaan) ben ik heel benieuwd wat de opdrachtgever precies verstaat onder adviesvaardigheden. En… Moeten er wel vaardigheden getraind worden of is er eerst iets anders nodig?

Advieskracht ontwikkelen
Wij vinden het van belang om het trainen van vaardigheden te zien in de grotere context van het ontwikkelen van advieskracht. Welke elementen doen er eigenlijk toe om steviger te worden? Hoe ziet dat pallet eruit? Hoe hangen ze met elkaar samen? En tellen ze allemaal even zwaar? Om inzicht in die elementen en de samenhang daartussen te verschaffen hanteren we onderstaand ontwikkelmodel, de zogenaamde Adviesdriehoek.

De Adviesdriehoek_Peter Gons

 

Dit model brengt de relatie goed in beeld brengt tussen 6 verschillende elementen die ervoor zorgen of je het verschil kunt maken voor je opdrachtgevers:

  1. Hoe goed ken je jouw klant echt? Ken je zijn/haar doelen, speerpunten, ambities, struggles, weet je waar hij/zij echt wakker van ligt?
  2. In welke mate ben je echt doordrongen van de organisatiedoelen/speerpunten die je betrekt in je inhoudelijk advies?
  3. In hoeverre ben je bekend met de ontwikkelingen in de context van de organisatie die je betrekt in je inhoudelijk advies?
  4. Wat wil jij als adviseur vanuit jouw vakgebied eigenlijk toevoegen/bereiken? Waar ga je voor? Heb je een duidelijke, autonome rolopvatting? En hoe ‘matcht’ jouw eigen rolopvatting met de verwachtingen van de klant, ten aanzien van het communicatievak en jouw rol daarin?
  5. Hoe goed ken je jezelf? Je drijfveren, je krachten, je valkuilen, patronen, scripts, je helpende en belemmerende overtuigingen? Weet je hoe ze jouw gedrag beïnvloeden?
  6. Contact maken: kunnen schakelen naar de juiste gespreksvaardigheden op het juiste moment. En dat betekent dus eerst situaties heel goed aan moeten kunnen voelen. Dus hoe zit het met je stijlflexibiliteit? David H. Maister schrijft in zijn boek ‘De vertrouwde adviseur’ (een klassieker en nog steeds een aanrader!) dat een adviseur eerst het recht moet verwerven om een oplossing aan te bieden. Het verwerven van dat recht bestaat uit drie onderdelen:
    • de situatie van de klant begrijpen;
    • de gevoelens die de klant daarbij heeft begrijpen;
    • de klant ervan overtuigen dat we beide voorgaande punten begrijpen.
    Ofwel, eerst aanvoelen en aansluiten en dan pas aanvullen met inhoud.

Op elk element van deze Adviesdriehoek valt enorm veel te ontdekken en (een leven lang) te leren. En maak je het fundament onder je adviseursvoeten steeds steviger

Peter Gons

Wat hoor je Peter zeggen? "Communicatie gaat over het geven van een gemeenschappelijke betekenis aan de individuele interpretaties van de werkelijkheid. Zo kom je tot een gezamenlijke focus en actie. Daarbij is het proces vaak mooier dan de inhoud. Het proces: mens zijn. Draait het daar niet om in het leven?"

Inspirende nieuws & blogposts

Uitdagende communicatierol binnen en buiten de muren van de forensische zorg

Nov 29, 2022
Communicatieprofessional aan het woord: Ypie Veenstra. In haar werk heeft Ypie Veenstra samen met haar twee vaste communicatiecollega’s een niet..
Lees verder

Trainer aan het woord: Edi van Gelder

Nov 9, 2022
Edi van Gelder: ‘Juist adviseurs zouden hun gesprekspartner moeten laten praten om zo beter te kunnen adviseren. In de training adviesvaardigheden..
Lees verder

Technologie, complexiteit en vertrouwen: de toekomst van communicatie!

Nov 9, 2022
  Lisette Kaptein is Ontwikkelmanager bij Van der Hilst Communicatie. Zij heeft onder andere 15 jaar ervaring als communicatieadviseur bij de..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed dix nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostru exerci tation ullamcorpe.