Hilst_Header_Nieuws.jpg
 

Nieuws

Home / Nieuws

 

Alle nieuwsberichten

juni, 2019

Hoe ontwikkel je samen teamkracht?

 

Teamflow: wat heb je daarvoor nodig?

Als teamcoach en in eerdere jaren als afdelingsmanager ben ik gefascineerd door de kracht van een team dat soms optimaal aanwezig is en soms lijkt te zijn verdwenen.

Hoe kan dat? En wat moet er gebeuren om die teamflow (weer) tevoorschijn te toveren?

Teamflow creëer je door een combinatie van:

  • aandacht voor individuele medewerkers;
  • aandacht voor het team als geheel;
  • de leidinggevende van het team neemt een cruciale positie in.

Teamkracht is goed voor de organisatie én goed voor het individu

In mijn huidige rol als manager Begeleiden bij Van der Hilst houd ik me bezig met opdrachten, die allemaal met het begeleiden van professionals te maken hebben.

Organisaties kiezen er steeds vaker voor om als team of functiegroep samen een professionaliseringsslag te maken. Een goede ontwikkeling! Ik geloof dat er meestal meer veerkracht, creativiteit en kwaliteit in een team zit dan er soms uitkomt. En een teaminvestering levert veel op, niet alleen voor het team als geheel maar ook voor de afzonderlijke professionals. Sowieso groeit hierdoor de zichtbare bijdrage van het team of functiegroep voor de organisatie. En dat is goud.

Hulp van buitenaf

Vaak heb je als leidinggevende van een team niet de juiste afstand om te zien waar jouw team bij gebaat is. Door onze jarenlange ervaring in het begeleiden van teams kunnen we meestal snel analyseren ‘hoe het komt dat het is zoals het is’ en wat ervoor nodig is om beweging op gang te brengen en ontwikkelingsruimte vrij te maken. 

Het laten begeleiden van je team levert vaak groot resultaat. Denk aan:

  • meer gezamenlijke visie;
  • meer focus;
  • meer samenwerking;
  • meer accountability;
  • een betere zichtbaarheid.

Praktijkvoorbeelden

Helaas is er niet één succesformule waarmee jouw team deze resultaten kan behalen. Daarvoor zijn er te veel factoren van invloed. Wat speelt er in jouw organisatie, hoe is de samenstelling van jouw team zowel qua vaardigheden als qua competenties? En welke uitdagingen spelen er in de omgeving van jouw organisatie? De volgende twee praktijkvoorbeelden geef goed aan hoe divers de uitdagingen zijn die spelen binnen een team. Maar ook hoe verschillend de begeleiding kan zijn.

Het team van Hogeschool Van Hall Larenstein had in korte tijd te maken met veranderingen en ontwikkelingen waardoor het communicatieteam enigszins op drift was geraakt. Samen met Judith van den Hul (Hoofd Marketing en Communicatie van Hogeschool) heb ik een programma ontwikkeld om hun team meer focus, vertrouwen en professionele stevigheid te geven. Door het inzetten van een mix van teambijeenkomsten, individuele coachgesprekken, begeleide intervisie en begeleiding van nieuwe expertisegroepen zag je hernieuwd enthousiasme bij de teamleden. Een flinke investering in zichzelf als persoon en professional voor de individuele teamleden. Maar het resultaat was, naast het herstelde vertrouwen, ook een gezamenlijke visie ontwikkeling op belangrijke onderwerpen.

Het team van Evelyne Esveld (Hoofd Corporate Communications TU Delft) had behoefte aan verdere professionalisering. De TU Delft wil zich gerichter nationaal en internationaal positioneren. Samen met Evelyne bedacht ik een maatwerkprogramma gericht op competentieversterking. Het maatwerkprogramma bestond uit:

  • inhoudelijke boost en werken aan een eigen business-case;
  • individuele zelfscan met duidingsgesprek;
  • training gericht op competenties en professionele attitude;
  • begeleide intervisie.

Ik hoop nog vele teams te mogen begeleiden en te laten ervaren hoeveel meer er mogelijk is door optimaal samen te werken. Professionals te laten ervaren hoeveel werkplezier, energie en voldoening dit geeft. 

Als je meer wilt weten over teamoptimalisatie dan kun je op onderstaande linkjes kijken of bel me. Ik vind het leuk om met je in gesprek te gaan.

Marjan Swart

Manager Begeleiden
Van der Hilst Communicatie

Lees hier meer over Teamoptimalisatie.
Lees hier meer over de Teamscan.
Lees hier meer over de Zelfscan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De auteur
Marjan Swart

 

Marjan Swart Van der Hilst Communicatie blog

Functie:

manager begeleiden bij Van der Hilst.

Haar blog is gebaseerd op haar jarenlange ervaring in het begeleiden van diverse teams. En is ontstaan met medewerking van Judith van den Hul Hogeschool van Hall Larenstein en Evelyne Esveld van de TU Delft.  Beide organisaties hebben het afgelopen jaar gebruik gemaakt van een maatwerkprogramma op het gebied van begeleiding van Van der Hilst.

Over deze maatwerkprogramma's: 

“Als hoofd marketing en communicatie heb je verschillende rollen en vaak ook een overvolle agenda waardoor je niet altijd toekomt aan het intensief coachen van je team. Ook is het lastig om je eigen positie te bepalen, omdat je in de dynamiek met je team ook onderdeel van het geheel bent.

Ik heb Marjan Swart ervaren als een sterke (en tevens sensitieve) strategische partner die heel snel in staat is de essentie te benoemen, vervolgens samen scherp de doelen boven water weet te halen en daar gezamenlijke gerichte acties aan koppelt. Marjan is in staat om ogenschijnlijk heel gemakkelijk teams en individuen op een hoger plan te krijgen.

Judith van den Hul

Hoofd Marketing en Communicatie van Hogeschool Van Hall Larenstein

“Marjan Swart maakte een op maat traject voor de TU Delft om de advieskracht van onze senior adviseurs verder te ontwikkelen. Niet alleen op maat voor de TU, maar Marjan verstaat ook de kunst om heel gericht de passende leercurve van het individu in te schatten en dit onderscheid in de groep toe te passen. Met een gezonde dosis humor en empathie weet Marjan precies de juiste scherpte aan te brengen, waarmee onze adviseurs zichzelf, maar ook elkaar de juiste ontwikkelvragen stellen en daarmee aan de slag gaan.”

Evelyne Esveld

Hoofd Corporate Communications TU Delft

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


.