Luister naar me!

Home / Blog / Luister naar me!

 

Luister naar me!

 

Hoe zorg je dat er binnen alle lagen van de organisatie naar je geluisterd wordt? Train jezelf in stijlflexibiliteit!

Als communicatieadviseur heb je duidelijke ideeën over de interne en/of externe communicatie. Je wilt dat jouw advies wordt gehoord - en beter nog - overgenomen wordt. Zeker als de geadviseerde, je klant of belanghebbende hoger in de macht staan dan jij als adviseur kan dat lastig zijn. In zo’n geval moet je als adviseur sterk in je schoenen staan om je staande te houden.

Net als in alle andere vormen van communicatie is het van belang aansluiting te zoeken bij de geadviseerde. Stijlflexibiliteit helpt je daarbij: het vermogen om je adviesstijl te kunnen aanpassen aan de ontvanger van je advies.

Goed nieuws! Stijlflexibiliteit is te ontwikkelen en te trainen door je verschillende gespreksvaardigheden eigen te maken. Trainer Peter Gons heeft jarenlang ervaring in het geven van trainingen op het gebied van adviesvaardigheden. Dit zijn volgens Peter de belangrijkste gespreksvaardigheden voor communicatieprofessionals:

1. LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)
Goed doorvragen (tot de kern) is een van de belangrijkste vaardigheden waarover jij als adviseur moet beschikken. Niet alleen op inhoud, maar ook op beleving/gevoel van de klant bij een situatie. Hoe maak je écht verbinding met het referentiekader van de ander? Echt luisteren i.p.v. louter ‘downloaden’ van informatie die past in je eigen referentiekader is best lastig.

En leer luisteren met 4 oren:

• naar het inhoudelijke/feitelijke aspect: begrijpen we echt van elkaar wat we precies bedoelen? Zijn we helder en concreet?
• naar de expressie van de ander: welke waarden, gevoelens en behoeftes zendt iemand wel uit, maar worden vaak niet benoemd?
• naar een 'relatiedefinitie' die de ander uitzendt (vaak impliciet): hoe zie ik jou in onze machtsverhouding? Wie heeft het voor het zeggen. Wie leidt en wie moet volgen? Jij of ik, of zijn we gelijkwaardig? De relatie die zender en ontvanger hebben, bepaalt of en hoeveel je van elkaar wilt aannemen.
• naar het (vaak verborgen) appèl dat de ander uitzendt. Een (vaak impliciet) beroep doen op of een oproep doen aan een ander om in beweging te komen om een bepaald doel te bereiken.

2. Niveaus van communicatie en interventies
Niveaus van communicatie en interventies om het gesprek vlot te trekken en te dynamiseren.
Dat wil zeggen tijdens een gesprek kunnen interveniëren en schakelen tussen inhoud, procedure, proces/interactie en emotie.

3. Situationeel beïnvloeden
Als communicatie-adviseur moet je kunnen schakelen tussen verschillende beïnvloedingsstijlen: tussen sturende stijlen en de meer coachende/begeleidende stijlen. En aanvoelen wat het ‘schakelmoment’ is tussen deze stijlen

4. Feedback geven en ontvangen
Een zeer krachtig instrument om assertief te zijn, met behoud van de relatie.

5. Kort en bondig spreken
Stop met praten als je je boodschap hebt gegeven. Je gesprekspartner haakt anders af. Zet een punt na je antwoord. Geen omwegen, maar direct to the point. Net als bij piramide schrijven: het belangrijkste voorop, daarna de onderbouwing en eventueel de argumenten.

6. Adviezen presenteren en verdedigen
Jezelf en je boodschap sterk neerzetten door op ontspannen en overtuigende wijze te presenteren. Aandacht van je publiek vast te houden en leren om te gaan met spanning. Op natuurlijke wijze je toehoorders boeien en inspireren.

Trainen van vaardigheden


Bovengenoemde communicatieve vaardigheden zijn door oefening goed te trainen. Meestal met eerst een stukje theorie over die vaardigheid, gevolgd door een leuke en luchtige tussenoefening (een zogenaamde ‘snap oefening’). En tot slot een echte zogenaamde kernoefening: daarmee traint de deelnemer met de vaardigheid, gekoppeld aan een eigen praktijksituatie. Dit is meestal met een trainingsacteur. En daarna natuurlijk vooral in de praktijk vlieguren maken en regelmatig intervisie met je collega’s, om successen te delen en tips te ontvangen voor situaties die nog niet lekker liepen!
Maar stijlflexibiliteit kun je niet los zien van de context waarin jij je advies geeft. Hoe je die context in kaart brengt lees je in het blog Adviesvaardigheden, waar draait het om ?

Klaar om aan de slag te gaan met jouw gespreksvaardigheden? We hebben de volgende trainingen in ons aanbod:
Adviesvaardigheden
Doorvragen tot de kern
Kort en bondig spreken
Krachtig communiceren
Leergang professioneel adviseren

 

Auteur: Peter Gons

 Peter Gons+Trainer

Luisteren

 

Hoe zorg je dat er binnen alle lagen van de organisatie naar je geluisterd wordt? Train jezelf in stijlflexibiliteit!

Als communicatieadviseur heb je duidelijke ideeën over de interne en/of externe communicatie. Je wilt dat jouw advies wordt gehoord - en beter nog - overgenomen wordt. Zeker als de geadviseerde, je klant of belanghebbende hoger in de macht staan dan jij als adviseur kan dat lastig zijn. In zo’n geval moet je als adviseur sterk in je schoenen staan om je staande te houden.

Net als in alle andere vormen van communicatie is het van belang aansluiting te zoeken bij de geadviseerde. Stijlflexibiliteit helpt je daarbij: het vermogen om je adviesstijl te kunnen aanpassen aan de ontvanger van je advies.

Goed nieuws! Stijlflexibiliteit is te ontwikkelen en te trainen door je verschillende gespreksvaardigheden eigen te maken. Trainer Peter Gons heeft jarenlang ervaring in het geven van trainingen op het gebied van adviesvaardigheden. Dit zijn volgens Peter de belangrijkste gespreksvaardigheden voor communicatieprofessionals:

1. LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)
Goed doorvragen (tot de kern) is een van de belangrijkste vaardigheden waarover jij als adviseur moet beschikken. Niet alleen op inhoud, maar ook op beleving/gevoel van de klant bij een situatie. Hoe maak je écht verbinding met het referentiekader van de ander? Echt luisteren i.p.v. louter ‘downloaden’ van informatie die past in je eigen referentiekader is best lastig.

En leer luisteren met 4 oren:

• naar het inhoudelijke/feitelijke aspect: begrijpen we echt van elkaar wat we precies bedoelen? Zijn we helder en concreet?
• naar de expressie van de ander: welke waarden, gevoelens en behoeftes zendt iemand wel uit, maar worden vaak niet benoemd?
• naar een 'relatiedefinitie' die de ander uitzendt (vaak impliciet): hoe zie ik jou in onze machtsverhouding? Wie heeft het voor het zeggen. Wie leidt en wie moet volgen? Jij of ik, of zijn we gelijkwaardig? De relatie die zender en ontvanger hebben, bepaalt of en hoeveel je van elkaar wilt aannemen.
• naar het (vaak verborgen) appèl dat de ander uitzendt. Een (vaak impliciet) beroep doen op of een oproep doen aan een ander om in beweging te komen om een bepaald doel te bereiken.

2. Niveaus van communicatie en interventies
Niveaus van communicatie en interventies om het gesprek vlot te trekken en te dynamiseren.
Dat wil zeggen tijdens een gesprek kunnen interveniëren en schakelen tussen inhoud, procedure, proces/interactie en emotie.

3. Situationeel beïnvloeden
Als communicatie-adviseur moet je kunnen schakelen tussen verschillende beïnvloedingsstijlen: tussen sturende stijlen en de meer coachende/begeleidende stijlen. En aanvoelen wat het ‘schakelmoment’ is tussen deze stijlen

4. Feedback geven en ontvangen
Een zeer krachtig instrument om assertief te zijn, met behoud van de relatie.

5. Kort en bondig spreken
Stop met praten als je je boodschap hebt gegeven. Je gesprekspartner haakt anders af. Zet een punt na je antwoord. Geen omwegen, maar direct to the point. Net als bij piramide schrijven: het belangrijkste voorop, daarna de onderbouwing en eventueel de argumenten.

6. Adviezen presenteren en verdedigen
Jezelf en je boodschap sterk neerzetten door op ontspannen en overtuigende wijze te presenteren. Aandacht van je publiek vast te houden en leren om te gaan met spanning. Op natuurlijke wijze je toehoorders boeien en inspireren.

Trainen van vaardigheden


Bovengenoemde communicatieve vaardigheden zijn door oefening goed te trainen. Meestal met eerst een stukje theorie over die vaardigheid, gevolgd door een leuke en luchtige tussenoefening (een zogenaamde ‘snap oefening’). En tot slot een echte zogenaamde kernoefening: daarmee traint de deelnemer met de vaardigheid, gekoppeld aan een eigen praktijksituatie. Dit is meestal met een trainingsacteur. En daarna natuurlijk vooral in de praktijk vlieguren maken en regelmatig intervisie met je collega’s, om successen te delen en tips te ontvangen voor situaties die nog niet lekker liepen!
Maar stijlflexibiliteit kun je niet los zien van de context waarin jij je advies geeft. Hoe je die context in kaart brengt lees je in het blog Adviesvaardigheden, waar draait het om ?

Klaar om aan de slag te gaan met jouw gespreksvaardigheden? We hebben de volgende trainingen in ons aanbod:
Adviesvaardigheden
Doorvragen tot de kern
Kort en bondig spreken
Krachtig communiceren
Leergang professioneel adviseren

 

Auteur: Peter Gons

 Peter Gons+Trainer