Hoe kan het nou dat in die pakjes onder de kerstboom precies zit wat jij wilt hebben? Er zijn twee mogelijkheden:
1. De kerstman heeft jouw verlanglijstje gevonden en gelezen.
2. Je hebt te maken met een Kerstman die zich enorm goed in jou(w wensen) kan inleven.
Hoe kan jij ervoor zorgen dat jouw lezers in jouw teksten precies vinden wat ze willen lezen? Het antwoord is simpel: schrijf zoals de Kerstman geeft.
Wat is het verlanglijstje van je lezer?
Stel je voor dat je een tekst moet schrijven voor het MT. Het doel van de tekst is ‘het MT overtuigen van een nieuwe Social Media strategie’. Wat zijn hun vragen? Wat willen ze weten? Welke informatie hebben ze nodig om overtuigd te raken? Kortom: wat is hún verlanglijstje? Denk daar over na voordat je gaat schrijven.
Ik kan me voorstellen dat het MT wil weten wat de nieuwe strategie wordt. Wat deze strategie oplevert. En waarom die strategie zo goed bij de doelstellingen van je bedrijf past. Met het antwoord op hun vragen heeft het MT met jouw tekst echt iets om uit te pakken.
Dit lijkt misschien een open deur. Toch zijn er genoeg schrijvers die hun tekst beginnen met een beschrijving van de historie of het proces. Die informatie was voor jou misschien waardevol om tot je advies te komen. Maar de lezer heeft het niet nodig om overtuigd te raken.
Geef wat je lezers nodig hebben
Een Kerstman geeft niet wat hij kwijt wil. Hij geeft wat men wil krijgen. Een goede schrijver schrijft niet wat hij wil vertellen. Maar wat zijn lezers nodig hebben. Pas dat ook eens toe op jouw teksten. Zo maak je van jouw lezers een blij en dankbaar publiek.
Succes met schrijven!
Auteur: Marije Mens
Marije Mens is Schrijftrainer en projectleider bij Superscript. Bij Van der Hilst kun je haar tegenkomen als trainer bij de training Creatief schrijven voor Communicatieprofessionals of de training Crossmediaal schrijven.