Inge van Tol
Apr 5, 2023

 

Klamme handen bij verzenden nieuwsbrief
Grappig genoeg maak ik lastige strategische beslissingen zonder daarvan wakker te liggen. Daarentegen sliep ik in de nacht van 8 maart jl. onrustig. De gedachte aan de Communicatiemix, de nieuwsbrief van Van der Hilst, hield mij wakker. Ik zag alinea’s vol spelfouten voor mij, inclusief mijn grootste nachtmerrie dt-fouten. Starend naar het plafond vroeg ik mezelf af waarom dt-fouten – meer dan alle andere spellingsfouten voor mij - je het gevoel kunnen geven dat je dom bent.
Manlief gaf mij bij de tiende keer draaien een por en ik besloot uit bed te gaan. In alle vroegte kroop ik achter mijn computerscherm en al snel werd ik rustig. Er stonden dit keer geen type- en spelfouten in de nieuwsbrief. Dat kon ook écht niet! 
Nadat in de eerste twee nieuwsbrieven van dit jaar fouten waren geslopen, had ik dit keer niet alleen het vierogenprincipe gehanteerd, maar zelfs de hulp van meerdere collega’s ingeschakeld om de nieuwsbrief te redigeren. Op het moment dat de meeste commprofs hun eerste koffie of thee van de dag pakten, drukte ik vol zelfvertrouwen op de verzendknop...

… Tien minuten later kwam het eerste appje binnen. Er was toch wéér een typefout in de titel geslopen. Dag zelfvertrouwen! 

De snoepwinkel: alles is leuk!
Het werken in het (marketing)communicatievak én een lerende organisatie waarin ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, geeft mij het gevoel alsof ik een kind in een snoepwinkel ben. Oftewel continue inspiratie en kennis om mij heen waardoor ik blijf groeien. Zo ontwikkelde ik mijzelf van contentspecialist naar strategisch marketingcommunicatieadviseur. Maar, dat groeien levert ook gelijk een valkuil op. Een meer strategische positie betekent naast nieuwe uitdagingen ook dat het tijd is om taken los te laten. Doe je dat niet, dan stroomt je agenda vol en houd je je in een werkweek met teveel taken bezig. Je ontkomt er niet aan om keuzes te maken. Net zoals het kind in de snoepwinkel, die niet alle snoepjes uit de bakken kan graaien.

Ik stop ermee!
Het is gebleken dat het redigeren van onze eigen teksten niet werkt. Hoe goed sommige collega’s er ook in zijn, er sluipen soms fouten in de teksten. Het is tijd dat iemand met een frisse blik onze teksten redigeert en dus schakelen we externe hulp in (en zetten we AI in als extra controle). Zoals we ook wel vaker externe contentspecialisten vragen om ons te ondersteunen bij contentcreatie. En stop ik, hoe leuk ik het ook vind, met een deel van onze contentcreatie.

Wat jij van mijn valkuil kan leren?
Kijk regelmatig kritisch naar jouw takenpakket en agenda als je professionele stappen zet. Past alles nog wel in jouw agenda? Zo niet, welke taken kan je beter aan een collega of externe specialist uitbesteden?

Heb je het idee dat er geen budget is voor externe inhuur in jouw organisatie? 
Onderbouw jouw aanvraag dan met data waarmee je aantoont wat het oplevert als jij je kunt focussen op andere taken. Zet dit af tegen de inhuurkosten en ga goed voorbereid het gesprek in met jouw leidinggevende.

Welke valkuil kwam jij tegen in jouw loopbaan? Ik ben benieuwd! Stuur mij een berichtje via mail of LinkedIn als we jouw verhaal mogen delen.

Inge van Tol

Marketingcommunicatieprofessional met een flinke dosis enthousiasme en nieuwsgierigheid; zo zou ik mezelf omschrijven. Ik word blij van positieve mensen, dat ben ik namelijk zelf ook. Doe niets liever dan me verplaatsen in de ander of dat nu een bedrijf of een persoon is. Zodat ik vervolgens aan de slag kan met het schrijven van creatieve teksten, het ontwikkelen van een (online)strategie, het uitdenken van een campagne, het organiseren van een webinar of het maken van content voor social media.

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay en kennissessie Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk wel eens..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000